Äntligen

Idag ska jag gå och klippa mig. Detta är verkligen på tiden då jag ser ut som en svinto i håret utav alla slitna toppar. Ett nyklippt hår är nog blad det fräschaste som finns :)

Kan jag så kan du

Jag jobbar en timme för Haiti

Gambia 14 dagar

Dag 1. Trötta som f*n, klev upp fyra på morgonen och var på Arlanda 5.30. Inte hittade jag parfymen jag letade efter heller. Lagom pluppig var jag som inte alls har något morgon humör. Flygresan var lång och jobbig och jag undrar om jag någonsin kommer orka flyga till Thailand. Frame på Gambias flygplats var det fullt med folk, de flesta ville hjälpa oss med våra väskor och sedan fick vi betala ocker priser för att få tillbaka dem. Något irriterande.. Men vi behövde inte åka så långt innan vi var framme på hotellet vilket var skönt för trötta var vi alla. Inchekningen gick lätt och smidigt och snart var vi uppe på våra respektive rum. Ännu en besvikelse, jag hade sett framför mig ett ganska så fint hotell med rena hörn och vita rena handdukar. Med tiden insåg jag att detta var ett väldigt lyxigt hotell för gambianerna och jag fann mig tillslut till rätta.
Dag 2. Solen stekte och poolen lockade, här låg vi hela dagen. När Ving personalen kom så gick vi upp för att få lite goda råd på restauranger och liknande att göra för vårt hotell var ganska så dött. Det blev en promenad längs stranden till Senegambia (2,5km) Detta var något som vi bara gjorde en gång. Det står hundratals människor på stranden som alla vill just dig någonting och betalt vill dom ha för allt. Jag gick och tittade ner, ingen ögonkontakt med någon hade jag bestämt och det var Pontus och Markus som fick ta den hårda smällen med att bemöta alla dessa "bumsters" som gambianerna själva kallar dem. I Senegambia så åt vi på en pizzeria. Jag valde dock en ganska så smaklös pasta rätt. Men Markus råkade beställa en vizuvio med chilli. Anna smakade en lokal rätt som kallas Dumoda och den var jätte god. När vi skulle tillbaka till hotellet så tog vi en turist taxi. Kostade 150 dalasi och det var det klart värt.

Dag 3. Det var samma rutin som varje dag, poolen och sen äta. Vi varvade med att åka till Senegambia eller stanna på hotellet. Anna hade blivit sjuk och hostade en väldigt massa. Markus hade blivit dålig i magen och Pontus också. Jag tror att det var den här dagen som Pontus låg inne och sov.
Dag 4. Nyårsafton, på hotellet var det full fart. Alla sprang som yra höns och man märkte att det var något stort som skulle hända på kvällen. Själv låg vi och latade oss vid poolen hela dagen. Klockan 20.00 var man välkommen ner till restaurangen och hotellet bjöd på maten. Gratis mat har man väl aldrig tackat nej till. Men f*n det borde vi. Redan under måltiden blev jag dålig och fick springa på toa. Snart stod vi alla och väntade på våran tur. Alla utom Anna. Hon har nog en mage av stål tror jag :) Ett gäng svenska pensionärer från Gävle var riktigt på gasen och slog runt på dans golvet. Dom kunde inte förstå att vi bara satt stilla.

Dag 5. Jag började må riktigt dåligt, med kramper i magen och hosta. Nervös blev jag också för på söndag (dag 7) skulle jag och Anna åka på utflykt och vara borta hela dagen. Då vill man ju inte vara dålig. Men envis som jag är så låg jag vid poolen hela dagen fast i skuggan. Jag orkade inte ligga i solen. Det blev en tripp till Senegambia och när vi kom hem så deckade jag.
Dag 6. Jag mår fortfarande skit och jag börjar undra om jag ska kunna följa med i morgon. På eftermiddagen fick dom andra åka och handla på mataffären utan mig. Vi behövde vatten och sådant och jag hade absolut ingen ork. Jag var inte hungrig och jag mådde bara illa. Jag stannade även uppe på hotell rummet medans de andra käkade mat. Pontus tog upp en skål med soppa på rummet, med jag orkade knappt äta.

Dag 7. Utflyktsdag och jag mår skit. Vaknade flera gånger under natten och fick springa på toa. Men envis som jag är så proppade jag i mig lite treo och packade väskan med vatten och solskydd. Det var en mysig båt vi fick åka med på Gambia floden, Anna och jag satt längst fram och njöt utav solen. Väl framme i Konta Kintes hemby A lbreda stod barnen och hälsade oss välkomna. Vi gick runt och fick i princip se hur dåligt dom hade det där. Vi fick även träffa Gambias enda kvinnliga hövding. På vägen tillbaka så var det 42,5°C i skuggan på båten och min feber var säkerligen uppe i 38°. Jag mådde riktigt dåligt så jag var lagom nöjd när vi väl var hemma igen. Pontus och Markus var redan hemma efter deras fisketur. Till skillnad från våran guide som pratade konstant så hade deras inte sagt många ord. Markus hade frågat om fiskarna. Hans svar var "sometimes big, sometimes smal"

Dag 8. Första veckan avklarad med livet i behåll. Dagen spenderades för mig i skuggan vid poolen. Väldigt skönt att ta igen sig efter gårdagens utflykt. Lunch på hotellet och middag i Senegambia.

Dag 9. Ännu en dag vid poolen. Inte så mycket som skilde sig från föregående dag.

Dag 10. Nu var det dags för safari i Senegal. Vi startade väldigt tidigt. Redan klockan 6.30 kom bussen och hämtade oss. Vi fick ingen frukost på hotellet trotts att vi blivit lovad och dessutom hade betalt för det. Resan över Gambiafloden tog ca 40 min och det var svinkallt, gambianderna hade varma kläder på sig men vi turister hade inte tänkt så långt så vi satt alla och frös. Detta bättrade ju inte häller på min förkylning. Båten var överbelastad med både människor och bilar. Alla skulle av på samma gång, gärna innan båten hade kommit i land också. Vi väntade kvar till sist. När vi kom av så stod en annan lite mindre buss och väntade på oss. Vi körde i ca 15 min sen var vi framme vid Senegals gräns här skulle vi lämna våra pass till Guiden så han unde gå och få stämpel i passen. Vi behövde inte ens vara närvarande. Medans våran chaufför och guide var bota så samlades barn runt våran buss och vi kände oss som apor i en bur. Bussen kokade men vi kunde inte ha fönstren öppna utan att ett tiotal barn stod runt oss och tiggde. När vi väl kom in i Senegal så körde vi inte mer än fem min innan vi var framme vid djurreservatet Fatala. Här fick vi åka en jeep buss som var lagom stutsig. Men många djur fick vi se, bland annat, giraff, noshörning, bufflar, antiloper, zebror och krokodiler.

Dag 11. Torsdag och pool häng, vi alla var lagom trötta från dagen innan. Men plötsligt så låter det i från palmerna bredvid poolen och vi ser en kille sitta högst upp med en machetas och ha ner kokosnötter.
Dag 12. Nu började vi alla få hemlängtan. Vi funderade på om vi skulle åka på den stora marknaden i banjul men vi bestämde oss för den mindre marknaden i Cape Point. Här hittade vi lite träfigurer som vi köpte. Men maten var ingen höjdare. Jag, Pontus och Markus beställde pizza, alla var kalla. Anna beställde domoda, dagen efter blev hon dålig i magen.
Dag 13 & 14. På grund utav den dåliga maten på både hotellet och i Cape Point så bestämde vi oss för att idag gå och käka pizza på våran favorit pizzeria och sista dagen skulle vi äta plankstek på African Queen. Så blev det och på dagarna så hängde vi vid poolen och hade det skönt.
Dag 15. Hemresan. Vi fick veta redan på morgonen att vårat plan var försenat från Arlanda med två timmar. Men vi sysselsatte oss med att packa och käka. Vi fick nu många förfrågningar från personalen på hotellet om att lämna kvar saker till dom. En kille ville ha Annas mp3 spelare och blev sur när vi inte gav honom den. Men vi tyckte att det fick räcka med en ordentlig dricks och tvättmedel, schampo, balsam etc. Flyg resan mellan Gambia och Teneriffa var den jobbigaste och hemskaste jag har varit med om. Planet skakade och det var turbulens hela vägen. Människor spydde och barn skrek. Jag satt och grinade och längtade hem. Det var ganska skönt när planets hjul studsade emot landningsbanan på Teneriffa och vi fick kliva av. Det tog ca en timme sen fick vi gå på igen och vi fortsatte flygresan hem till Sverige. Pontus och jag firade vår treårsdag på planet :) Det var gudomligt skönt att kliva av på Arlanda och se snö. Sen tog det ytligare 16 timmar innan vi var hemma i Malmö.